Jak jsme začali vybírat australské DPH
15.2.2019
V roce 2017 mou německou firmu Mailboxde.com GmbH informoval australský finanční úřad (ATO), že od července 2018 budeme muset vybírat daň ze zboží nižší hodnoty za australské příjemce ještě před odesláním zboží z Německa, protože si všiml, že přesáhneme určitý obrat. Měl jsem z toho docela hrůzu, jak to všechno zpracujeme a že budu muset trávit týden v Austrálii, než pochopím australské GST (Goods and Services Tax). Musím říct, že mě tamní systém dal nakonec pořádnou lekci, jak lze některé věci dělat jednoduše. Kupodivu jsme vše zvládli připravit a naprogramovat podle zadání australského daňového úřadu a v termínu vše spustili. Zásilky do Austrálie jsou nyní odbavovány australskými celníky skutečně velmi rychle a následně doručovány v rekordních časech. Myslel jsem si, že s tím budou mít problém hlavně samotní koncoví zákazníci, ale to se vůbec neděje, zaplatili by daň v Austrálii tak i tak. ATO jim výměnou za to mnohem rychleji odbaví zásilku. Co bych chtěl ale vyzvvihnout je systém komunikace, který ATO nastavil. Zhruba 12 dnů před termínem přiznání mi přijde notifikační e-mail v této formě, abych nezapomněl podat přiznání k DPH:
Celý systém je pak velmi propracovaný, hlavně po té user friendly stránce. Někde jsem kdysi četl, že nevznikl ze dne na den, ale celé státní správě trvalo 5 let, než systémy na úřadech postupně vyladili - cílem bylo vše maximálně zpříjemnit a zjednodušit. Vyplňujeme akorát sledovaný obrat hodnot zboží - tedy jedno políčko a nakonec se mne ATO ve formuláři dotáže, zda chceme platit kartou nebo převodem. Opravdu nemohu říct ani popel a nevadí nám tato administrativa navíc. Reálně pomůže zákazníkům v Austrálii.